Wednesday, December 22, 2010
Anak comel dan bijak..
Beberapa hari lalu one of my friend ada bagi quotation " bestnya dapat anak yang comel dan bijak :) sejuk perut" dalam satu group e-mail..
And I came out with this statement..
Sume budak2 skrg bijak2 belaka..berdasarkan kajian saya faktornya adalah:
1. Pemakanan –banyak makanan berkhasiat skrg and ibu2 pon dah mengamalkan pemakanan berkhasiat sejak baby dlm kandungan
2. Pendedahan –budak skrg terdedah dgn banyak mende samada yg bagus ataupon tidak (yg ni parents kena monitor)cth: kartun yg kat tvskrg sume yg educational punye..berdasarkan pengalaman saya dgn alya (sbb dina blm bsr lagi) dia boleh speaking (sumtime ayat dia lagi better dari saya), counting and kenal huruf hanya dgn menonton playhouse disney. Dia tgk channel 613 tu dari dia umur 1 thn..skrg saya tgh monitor perkembangan dina plak..sbb dia pon tgk program yg sama..
3. Parents – saya rasa parents zaman skrg kiasu..hahaha..sume nak buat kat anak..kadang2 sian kat budak gak..(saya pernah meluahkan rasa tensi saya kepada kawan2 pasal ni..sbb saya rasa anak saya dah ketinggalan pasal dia blm pandai baca lagi)
Berdasarkan pembacaan saya ttg perkembangan kanak-kanak..kite tak boleh paksa anak kite untuk membaca buku waktu dia kecik2 ni..kalo dia nak baca baru kite baca..dpat satu or setengah muka surat utk sekali baca pon dah cukup.. and kalo nak beli buku utk anak2 yg blm sekolah beli la buku yg tak byk tulisan..menggunakan perkataan yg berulang byk2 kali..(macam buku peter and jane tu) yg ada gambar yg menarik dan berwarna warni..
Labels:
Permata Hatiku
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

No comments:
Post a Comment