Wednesday, December 29, 2010

Alya dan Hadiah Pertamanya..

Hari Ahad lepas..26 Dec 2010, Institut Iqra Bistari tempat Alya mengaji ada buat penyampaian hadiah..Alya dapat hadiah Motivasi Qiraati..elok la untuk motivate dia mengaji kan..dia pon baru je start mengaji..semoga dia lebih bersemangat lepas ni..


Xcited masa tunggu turn ambil hadiah..
Lepas aje dapat hadiah.. dia terus tanya:

Alya : Mama..mana Alya punye Present?
Mama: tu la present alya (sambil tunjuk kat trofi yg dia dapat)
Alya: Oh..Alya dapat trofi?
Mama: Haah..tu pon hadia la.. best tak?
Alya: Angguk2 kepala..

Sian dia..dia tak paham lagi..dia ingat hadia sume yg wrap dlm box..
Tapi lepas tu xcited telefon sume orang nak bagi tau dia dapat trofi..

5 Tahun yang Membahagiakan...

Alhamdulillah..sudah 5 tahun rupanya saya membina hidup bersama suami..ianya bermula pada 24 Dec 2005..Bahagia? sangat..Alhamdulillah Ya Allah..banyak sangat nikmat yang kau berikan kepada kami..dengan anak-anak..dengan rezeki..dengan kasih sayang..menjadikan kehidupan kami sekeluarga sangat content ( tak tau nak letak perkataan ape dalam B.Melayu)..Alhamdulillah..

Diharap..kehidupan kami sekeluarga terus bahagia dalam limpah dan rahmat darimu..kau jadikan lah kami sentiasa dekat dgn Mu Ya Allah..tidak alpa dengan nikmat mu..berkatkanlah hidup kami sekeluarga ..Kau peliharalah zuriat2 kami agar sentiasa berada di jalanMu..Amiin..

Wednesday, December 22, 2010

Anak comel dan bijak..



Beberapa hari lalu one of my friend ada bagi quotation " bestnya dapat anak yang comel dan bijak :) sejuk perut" dalam satu group e-mail..

And I came out with this statement..

Sume budak2 skrg bijak2 belaka..berdasarkan kajian saya faktornya adalah:

1.      
Pemakanan –banyak makanan berkhasiat skrg and ibu2 pon dah mengamalkan pemakanan berkhasiat sejak baby dlm kandungan
2.      
Pendedahan –budak skrg terdedah dgn banyak mende samada yg bagus ataupon tidak (yg ni parents kena monitor)cth: kartun yg kat tvskrg sume yg educational punye..berdasarkan pengalaman saya dgn alya (sbb dina blm bsr lagi) dia boleh speaking (sumtime ayat dia lagi better dari saya), counting and kenal huruf hanya dgn menonton playhouse disney. Dia tgk channel 613 tu dari dia umur 1 thn..skrg saya tgh monitor perkembangan dina plak..sbb dia pon tgk program yg sama..
3.      
Parents – saya rasa parents zaman skrg kiasu..hahaha..sume nak buat kat anak..kadang2 sian kat budak gak..(saya pernah meluahkan rasa tensi saya kepada kawan2 pasal ni..sbb saya rasa anak saya dah ketinggalan pasal dia blm pandai baca lagi)
 
Berdasarkan pembacaan saya ttg perkembangan kanak-kanak..kite tak boleh paksa anak kite untuk membaca buku waktu dia kecik2 ni..kalo dia nak baca baru kite baca..dpat satu or setengah muka surat utk sekali baca pon dah cukup.. and kalo nak beli buku utk anak2 yg blm sekolah beli la buku yg tak byk tulisan..menggunakan perkataan yg berulang byk2 kali..(macam buku peter and jane tu) yg ada gambar yg menarik dan berwarna warni..

Baik Baik Sayang

Teristimewa buat suami dan anak-anak..
Aku tak ingin kau menangis bersedih
Sudahi air mata darimu
Yang aku ingin arti hadir diriku
Kan menghapus dukamu sayang

Karena bagiku kau kehormatanku
Dengarkan dengarkan aku

Hanya satu pintaku untukmu dan hidupku
Baik baik sayang ada aku untukmu
Hanya satu pintaku di siang dan malammu
Baik baik sayang karna aku untukmu

Semua keinginan akan aku lakukan
Sekuat semampuku sayang
Karena bagiku kau kehormatanku
Dengarkan dengarkan aku
Teristimewa buat suami dan anak-anak..

Thursday, December 16, 2010

Dalam Hati Ada Taman

Tahukah anda bagaimana perasaan apabila dlam hati ada taman(quote from adnan sempit)? Dalam hati saya sekarang sedang ada taman yg bunganya sedang kembang mekar..mengapa saya kata begitu? kerana selepas 5 tahun berkahwin tiba2 sang suami telefon mahu ajak saya berdating..sungguh..tak tentu arah hati ini..

Cerita apa yang ingin ditonton? Cerita Hantu Kak Limah Balik Rumah..walaupon bukan cerita romantik tapi saya terima pelawaan itu dgn hati seluas angkasa..



Review untuk itu felem? ya..cerita yang simple but nice..penuh dgn sindiran tetapi sangat menghiburkan..dengan syarat anda masuk ke panggung dengan hati yang terbuka..Syabas Mamat Khalid..cerita anda sangat menarik dan menggeletek hati perempuan ini..

Lupakan kisah filem itu. Kesimpulan dating saya semalm (malas nak tulis la ni)..agak kelam kabut..tapi tetap seronok....

By the way..terima kasih suami ku di atas semua itu..luv u..

Akhirnya..

Salam semua..ini adalah entry pertama dari saya..sudah lama saya menyimpan perasaan untuk ada blog sendiri..semuanya setelah hati ini tertarik selepas membaca blog orang lain..Adanya blog ni boleh la saya berkongsi rasa dgn sesiapa yg ingin membacanya..harapnya tidak la hanya hangat2 tahi ayam..huhu